Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” informuje o zmianach w zakresie funkcjonowania Punktu Interwencji Kryzysowej. Od stycznia br. Punkt czynny jest w dni robocze, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 w budynku Centrum Profilaktyki, Edukacji i Terapii „Kontakt" w Cieszynie, przy ul. ks. Janusza 3, nr telefonu - 33 479 53 54.

Punkt Interwencji Kryzysowej prowadzi działania wspierające w sytuacjach kryzysów osobistych, rodzinnych i środowiskowych. Interwencja realizowana jest w formie pomocy psychologicznej i prawnej, zarówno stacjonarnej, jak i na miejscu zdarzenia przy ścisłej współpracy ze służbami interwencyjnymi, szkołami i ośrodkami pomocy społecznej

Powiatu Cieszyńskiego. Zadaniem interwencji jest złagodzenie reakcji kryzysowej, zapobieżenie przejściu stanu ostrego w fazę chroniczną, uruchomienie systemu pomocy długofalowej oraz przywrócenie umiejętności samodzielnego radzenia sobie.

Bezpośrednimi odbiorcami wsparcia w ramach Punktu Interwencji Kryzysowej są osoby i rodziny w sytuacji kryzysu związanego między innymi z: utratą, próbami samobójczymi, poważną chorobą, wypadkami komunikacyjnymi, doświadczeniem przemocy w formie napadu i gwałtu oraz innego rodzaju kryzysami osobistymi i rodzinnymi. Pomoc udzielana jest osobom poszkodowanym, świadkom, społeczeństwu lokalnemu, np. sąsiadom, społeczności szkolnej, itd. – mieszkańcom powiatu cieszyńskiego, niezależnie od płci, wieku i statusu społeczno – ekonomicznego.

Działania w ramach Punktu Interwencji Kryzysowej

Pomoc psychologiczna (w formie dyżuru i konsultacji) – realizowana jest przez interwenta oraz psychologa. Interwent jest osobą pierwszego kontaktu, która udziela podstawowego wsparcia, diagnozuje sytuację, rozmiar reakcji kryzysowej oraz posiadane zasoby do radzenia sobie z kryzysem. Pomaga opracować plan działania i kieruje do specjalistów (np. do psychologa).

Kontakt z psychologiem w formie dyżuru umożliwia szybkie uzyskanie specjalistycznej pomocy. Kontakt z psychologiem w ramach Punktu może wynosić maksymalnie 3 spotkania. Jeśli będzie potrzeba dalszego wsparcia, zachęcamy do kontaktu w ramach innych projektów Stowarzyszenia.

Pomoc prawna (w formie dyżuru)

Interwencje zewnętrzne – realizowane są przez zespół interwencyjny: na miejscu zdarzenia, w trybie nagłym lub planowanym (np. spotkanie w szkole, udział w przesłuchaniu, itp.). Zespół interwencyjny składa się z psychologów, terapeutów, pracowników socjalnych, pielęgniarzy, pedagogów, itp., którzy zgodnie z grafikiem mają gotowość interweniowania na zewnątrz. Specjaliści tworzący zespół interwencyjny dobrani są spośród osób z doświadczeniem w interwencji kryzysowej, wyszkolonych w tym zakresie. Ze względu na dużą ilość zdarzeń, interwencje zewnętrzne realizowane są w sytuacjach szczególnie traumatycznych. O ich potrzebie decyduje osoba dyżurująca przy telefonie. Interwencje zewnętrzne realizowane są w ścisłej współpracy ze służbami: policją, pogotowiem, strażą pożarną, itp. oraz innymi instytucjami (szkołami, ośrodkami pomocy społecznej). Ze względu na specyfikę pracy interwencyjnej, interwencja zewnętrzna realizowana jest przez 2 osoby.