Przyjmowanie wniosków o świadczenie dobry start drogą tradycyjną (papierową), czyli osobiście w urzędzie/ośrodku pomocy społecznej właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania lub za pośrednictwem poczty rozpocznie się 1 sierpnia. Jednak już miesiąc wcześniej – od 1 lipca wniosek będzie można złożyć drogą elektroniczną przez Internet przy użyciu: kanału bankowości elektronicznej oraz portalu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Emp@tia”.
Jak w prosty sposób złożyć wniosek przy użyciu właśnie portalu „Emp@tia”?
Tylko portal „Emp@tia”( https://empatia.mrpips.gov.pl/) oferuje usługę złożenia wniosku przez Internet nie tylko o świadczenie dobry start oraz świadczenie wychowawcze (500+), ale także na wszystkie rodzaje świadczeń rodzinnych oraz świadczenia z funduszu alimentacyjnego na nowy okres zasiłkowy/świadczeniowy. Składanie wniosków odbywa się przy użyciu przyjaznego do wypełniania kreatora.
Abyś mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu „Dobry start” za pomocą portalu „Emp@tia”: musisz założyć konto na portalu „Empatia” przy użyciu profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pod tym adresem przeczytasz jak założyć profil zaufany: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany.
Uwaga: wniosku drogą elektroniczną nie można złożyć na dzieci umieszczone w pieczy zastępczej, dlatego rodziny zastępcze, osoby prowadzące rodzinne domy dziecka, dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych, dyrektorzy regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, osoby uczące się będące osobami usamodzielnianymi w rozumieniu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, wniosek składają bezpośrednio w powiatowym centrum pomocy rodzinie.
Jeżeli założyłeś już konto na „Emp@tii” to zaloguj się, a następnie:
- Na stronie głównej wybierz rodzaj wniosku „Dobry start”.
- Zapoznaj się z informacją o dokumentach i danych, które będą Ci potrzebne do wypełnienia wniosku o świadczenie dobry start.
- Przygotuj wszystkie niezbędne dokumenty i informacje – przede wszystkim swoje dane i dzieci, na które będziesz składał wniosek (adres e-mail, numery PESEL, adresy szkół, do których dzieci będą uczęszczać dzieci do września 2018 r., numer rachunku, na który ma być przekazywane świadczenie).
- Wpisz nazwę miejscowości, w której znajduje się urząd/instytucja, do której chcesz złożyć wniosek.
- Wybierz z listy właściwą dla siebie instytucję/urząd, do której wniosek zostanie złożony. Ważnie: musi to być urząd właściwy ze względu na miejsce Twojego zamieszkania, (a nie zameldowania), od tego bowiem zależy czy Twój wniosek trafi do właściwego urzędu.
- Wpisz lub wybierz wszystkie niezbędne informacje, o uzupełnienie których zostaniesz poproszony:
- dokładny adres Twojego miejsca zamieszkania,
- numer rachunku bankowego, który ma być przekazywane świadczenie dobry start,
- dane Twoich dzieci, na które składasz wniosek,
- dokładne dane adresowe szkół, w których od września będą się uczyć Twoje dzieci,
- Kreator wypełniania wniosku wskaże Ci miejsca, których wypełnienie jest obowiązkowe i kiedy trzeba załączyć skany (kopie) niezbędnych dokumentów.
- Sprawdź wprowadzone dane w podsumowaniu.
- W przypadku błędów cofnij się za pomocą przycisku „Wstecz” do miejsca, gdzie one występują i popraw dane. Jeśli dane są poprawne wybierz „Utwórz dokument”.
- Przejdź do zakładki „Dokumenty robocze”, zaznacz „Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego” i kliknij „SZCZEGÓŁY/WYŚLIJ”.
- Jeśli chcesz dodać załączniki, kliknij „Dodaj”.
- Wyślij wniosek.Sprawdź, czy na wskazany we wniosku adres mailowy otrzymałeś Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia (UPO).
- Sprawdź, czy urząd odebrał Twój wniosek.
- Zaloguj się na swoje konto, kliknij w zakładkę „Dokumenty wysłane” i zobacz, czy wyświetla się status „Odbiór potwierdzony”.
- Czekaj na informację lub decyzję z urzędu.Na swój adres e-mail dostaniesz powiadomienie, że masz nową wiadomość w portalu „Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Jeżeli świadczenie będzie Tobie przyznane to informację o tym urząd prześle Ci na podany we wniosku adres mailowy, dlatego ważne jest abyś wpisał go poprawnie.W przypadku odmowy przyznania świadczenia dostaniesz decyzję. Znajdziesz ją w skrzynce odbiorczej na portalu „Emp@tia”. Kliknij „Podpisz odbiór”.
WAŻNE: w razie wątpliwości lub błędów urząd realizujący Twój wniosek będzie kontaktował się z Tobą co do zasady drogą elektroniczną.
Źródło: www.mrpips.gov.pl